батьківська сторінка

понедельник, 23 февраля 2015 г.

Продовження І частини

Урок16     
Тема уроку: Дмитро Красицький  Дитинство Тараса  ( Уривки з повісті) с. 62 - 69
Мета уроку:
·         Розширити знання учнів про життя Т.Г. Шевченка,
·         ознайомити з деякими відомостями про дитинство поета.
·          Удосконалювати навички    свідомого та виразного читання.
·          Розвивати словниковий запас учнів та естетичні почуття.
·         Виховувати любов до історії свого народу.
·         Прищеплювати любов до мистецтва.

 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. Організаційний момент
  2. Перевірка  домашнього завдання
Перевірка написання  творів – мініатюр за початком «Малий Тарас ставився до свободи особливо….»
Переказ уривку
  1. Актуалізація знань
-          Чи бачити ви сни? Розкажіть про найдивовижніший.
-          Які питання ви задавали своїм батькам, коли були маленькі?
-          Чи спостерігали ви будь – коли за хмарами на небі? Що ви побачили?
-          Чи пригадуєте ви свій перший день у школі? Що саме вам врізалося у пам'ять?
Як би на ці питання відповів Тарас Шевченко?
Установка мети та завдань уроку
Сьогодні ми прочитаємо уривки з повісті «Дитинство Тараса», яку написав   Дмитро Красицький.  Цей письменник є потомком Тараса Шевченко і його оповідь спирається на розповіді близьких і друзів великого поета.
Етап засвоєння нових знань і способів дії
Читання статті с. 62
Бесіда за фактичним змістом статті.
Запис коротких відомостей про письменника  в зошиті.
Робота над уривком «Допитливий»
a.       Довідкове бюро: в ірій ( у вирій), перелаз, курява, крешуть вогонь, крем’яні зуби, мірка зерна.
b.      Читання  учнями І частини
4.      Бесіда за питаннями під текстом с. 64
5.      Читання в особах
-          6. Чи було щось надзвичайне у малому Тарасі? Ні. Це був звичайний хлопчик, але дуже допитливий, з багатою уявою, спостережливий, уважний.
-          Який надзвичайний сон приснився Тарасу?
Робота над уривком « Малий маляр»
a.       Довідкове бюро:  на долівці,  підмазувати  стіну, сапа, ряднина
b.      Читання  учнями ІІ частини
c.       Бесіда за питаннями під текстом с. 66
-          4. Як Катря допомагала батькам дома?
-          Як автор показав жагу Тараса до малювання?
-          Які порівняння вжив автор для опису неба? Блакитне небо живе, крутиться, хмари схожі на снігові намети, хмари нагадували звірі..
-          Що нагадували хмари Тарасу?
5.Читання в особах
 Робота над уривком «  Перший день у школі»
-          Довідкове бюро: торба, жужмив шапку, сіни, ослін, лемент, 
-          Читання  учнями ІІІ частини
-          Бесіда за питаннями під текстом с. 66
-          4. Знайдіть і прочитайте опис матері Тараса Шевченка.
-          Хто привів у школу Тараса?
-          Як його зустрів дяк?
-          Чим був відомий тарас дяку, хлопцям?
-          Що означає вираз «В науку привів»?
-          Як хлопці відносилися до вчителя?
-          Яку пораду дав дід тарасу?
-          Чи схожа наша школа із школою, в якій вчився Тарас? Поясніть різницю.
Творча сторінка: склади міркування: Малий Тарас був здібним хлопцем, тому що ….
5.Підсумкова бесіда
Яким ви уявили малого Тараса за цими уривками?
Які події з життя Тараса описані?
Де можна дізнатися про життя великого поета? Прочитайте статтю с. 69
Етап інформації про домашнє завдання
Читати с.62-69
Переказати один з уривків
Спробуйте намалювати сон Тараса або півня, якого малював він на стінах хати, або хмари у вигляді звірів, птахів.
Етап підбиття підсумків уроку
Що нового дізналися про Тараса Шевченка?
Яким ми можемо уявити Тараса в дитинстві?
Як можна розвивати свої здібності? Частіше дивитися у небо,  більше дізнаватися нового, малювати тощо


















Урок 17    
Тема уроку: Микола Олійник  Леся ( Уривки з повісті) с. 69 - 75
Мета уроку:
·         Розширити і поглибити знання учнів про велику українську письменницю і поетесу Лесю Українку.
·          Розвивати вміння сприймати та аналізувати   твори;
·         вчити відчувати красу художнього слова, розвивати творчу уяву, фантазію, зв’язне мовлення.
·         Виховувати любов до рідної мови, її багатства.
 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. Перевірка  домашнього завдання
·         Переказати один з уривків «Дитинство Тараса»
·          Виставка малюнків: прокоментуйте свій малюнок.( сон Тараса або півня, якого малював він на стінах хати, або хмари у вигляді звірів, птахів.)
  1. Актуалізація знань
-          Пригадайте, які відчуття були у тих із вас, хто їздив до Києва? Що викликало захоплення?
-          Що ви відчували, коли прийшли вперше до театру? Що вас вразило?
Установка мети та завдань уроку
Сьогодні ми познайомимося із уривками повісті «Леся» Миколи Олійника.
Етап засвоєння нових знань і способів дії
-          Що ви знаєте про цього письменника?
-          Прочитайте статтю с. 69
-          Опрацювання фактичного змісту статті. Запис коротких даних в зошиті.
-          Як ви думаєте, про кого  написав повість Микола Олійник?
У нашім класі на столі
Портрет стоїть у рамі.
Він всім знайомий –
І мені, й татусеві, і мамі.
З портрета дивиться на нас
Землячка-поетеса.
Це гордість нашої землі
Нескорена, незламна Леся.
Саме ім’я Леся Українка – наче символ України. Воно викликає в нас світлі почуття радості від зустрічі з талановитою людиною, яка настільки любила свій народ, що взяла собі псевдонім Українка.   На уроці читання ми вже знайомилися з її віршами. Сьогодні поглибимо знання про життя і творчість Лесі Українки.
Вправа «Дерево знань»
Діти, подивіться на символічне дерево, життя і творчість поетеси. Поки ви ще не все знаєте про життя і творчість Лесі Українки, тому і листочків на дереві небагато. Будете зростати ви, буде поповнюватись і кількість листочків на дереві. А поки розглянемо, що означають ті дати, які написані на цих листочках.
25 лютого 1871 р. – народилась у м. Новограді-Волинському Лариса Петрівна Косач, майбутня видатна українська поетеса Леся Українка.
1880 р. – у дев’ятирічному віці Леся написала свій перший вірш “Надія”. Цей вірш її мати, відома українська поетеса Олена Пчілка, підписала псевдонімом Леся Українка).
1890 р. – Леся Українка написала вірш “Колискова”.
1893 р. – було надруковано першу збірку поезій Лесі Українки під назвою “На крилах пісень”.
1 серпня 1913 р. – у Грузії в м. Сурамі померла видатна українська поетеса Леся Українка.
Леся Українка – славна дочка України. Вона любила рідну Україну і служила їй своїм палким словом. Ми з вами – земляки славетної поетеси. Ми живемо в Україні. Це наша Батьківщина, наша рідна земля, яку палко любимо.
Про дитинство Лесі ми дізнаємося із повісті.
Робота над твором «Леся»
Читання  повісті учнями по частинах
І  частина:
Довідкове бюро:  чагарник
Опрацювання тексту:
-          Яке прізвище мала сімя Лесі?
-          Куди збиралися вони поїхати?
-          Як діти віднеслися до звістки поїхати до Києва?
-          У яку пору року описуються події? З чого це видно? Знайдіть опис і прочитайте.
-          З чого видно, що Леся росла допитливою дівчинкою? Вона дивувалася, чому одні дерева мають листя, а інші ще чорніють?
-          До кого в гості їхала сім’я Косачів?
-          Чи схожі ваші враження від Києва з враженнями Лесі?
ІІ частина:
Довідкове бюро: сквери, палісаднички, Володимірська гірка,  Славутич, манлива далина, полонила краса, рутвяні луки, верболози.
Опрацювання тексту:
-          Чи сподобався Київ дівчаткам? З чого це видно? Чим Києв привабив дівчинку?
-          Що вона побачила з Володимирської гірки?
-          Що вразило Лесю? Дніпро. Як автор називає Дніпро? Славутич. Чому?
-          Що зачарувало Лесю? З яких рядків це видно? Прочитай.
-          Прочитайте, що таке Володимирська гірка.
ІІІ частина:
Довідкове бюро: тендітний, Міцкевич,  акорд, снага.
Опрацювання тексту:
-          Хто  в гості прийшов до  сім’ї Косачів? 
-          Що ви знаєте про Миколу Лисенка?
-          Чим схвилювала Миколу Лисенка мала Леся? Як вона читала цей уривок?
-          Знайдіть і прочитайте цей абзац.
-          Як повелася Леся від похвали? Про що це говорить? Про скромність
-          За що Лисенко потиснув руку  матері Лесі?
-          Яке у нього було обличчя?
-          Що саме здивувало такого відомого композитора?
-          Про які здібності Лесі ви дізналися з цієї частини?
-          Прочитайте довідкову статтю с. 73 про Лисенка, Старицького.
ІV частина:
Довідкове бюро: пожвавлення, велелюдно, ложа, партер, ґречний, бенуар, гальорка,
Опрацювання тексту:
-          Яка реакція була у Лесі, коли вона почула про концерт?
-          Як Леся поводилася в театрі? Була у захваті від краси, чемності, святковості
-          Чи цінували глядачі Лисенка? Які їхні  дії свідчили про це?
-          Які почуття вникли у вас?
-          Які епізоди ілюструють малюнки? Розкажіть.
-          Чи хотіли б ви більше довідатися про життя Лесі?
Творча сторінка:
Складіть сенкан Леся
Підсумкова бесіда за питаннями с. 75
Етап інформації про домашнє завдання
Читати с.69 – 75
Переказати одну з  частин
Етап підбиття підсумків уроку
-          Що нового дізналися сьогодні на уроці?
-          Що вас вразило?
-          Чим ви були здивовані?
-          Чому до Лесі так лагідно відносилися оточуючі?























Урок 18    
Тема уроку: М. Вінграновський. «Гусенятко».
Мета уроку:
·         допомогти учням усвідомити ідейно-художню цінність твору, визначити його головну думку;
·          розвивати навички виразного читання, переказу прозових творів, їхнього аналізу, висловлення власної думки щодо прочитаного;
·          виховувати почуття милосердя, любов до природи, бережливе ставлення до неї.
 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. Організаційний момент
  2. Перевірка  домашнього завдання
Виразне читання, переказ уривків повысты «Леся», які найбільше запам’яталися, вразили.
  1. Актуалізація знань
Гра «Відгадай загадку».
1) Білий, як сніг,
Надутий, як міх,
Лопатами ходить,
А рогом їсть.
2)Крилатий, горластий,
Червоні ласти.
3) Ходить по городу,
Великого роду,
Ноги як лопати,
А сліду не знати.
4)Кга-кга-кга-кга —
Ми все босі по снігах.
Відгадка: гуси.
Установка мети та завдань уроку
Сьогодні ми прочитаємо оповідання «Гусенятко», яке міститься у розділі «У світі пригод». Автор цього оповідання Микола Вінграновський
Етап засвоєння нових знань і способів дії
Микола Степанович Вінграновський — класик української літератури, видатний український поет, кінорежисер, сценарист, кіноактор. 

Микола Степанович Вінграновський
(1936-2004)
Народився 7 листопада 1936 року в містечку Первомайськ на Миколаївщині. 
В 1960 р. закінчив ВДІК (Всесоюзний державний інститут кінематографії). 
Перші поетичні публікації Миколи Вінграновського датуються 1957 роком (журнал «Дніпро» №2). 
Як кіноактор, зіграв у 4-х художніх фільмах.
Микола Вінграновський — режисер 5-и художніх та 8-ми документальних фільмів.

Читання статтей с. 76
Запитання за фактичним змістом статтей.
Мотивація  діяльності
 В оповіданні «Гусенятко» автор розповів про химерний і дивовижний світ пташиного життя, схожого на людське. Він показав радощі і тривоги, смуток і печаль гусиної родини. Гуска і гусак — люблячі батьки, які самовіддано турбуються про своїх дітей. Заради гусенятка, що народилося надто пізно, вони готові на самопожертву, ризикують своїм життям, але не кидають малого напризволяще.   Він, мабуть, і не підозрював, скільки перешкод буде на їхньому нелегкому шляху: моторні човни, мисливці, пароплави, ГЕС, злі люди.

Читання оповідання учнями. (2б. – за гарне читання, 1 бал – якщо є помилки помилки)
Довідкове бюро
Опрацювання питань під текстом (за відповіді на питання 1 б.)
Етап перевірки первинного розуміння
   Літературний диктант.
(За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал,  диктант виконувати письмово.)
1)         Коли народилося гусенятко (в яку пору року)? (Восени.)
2)         Скільки років було гусці-матері? (Три.)
3)         Чого слід було остерігатися гусці, яка летіла підгодуватися? (Мисливців, літака.)
4)         У якому місці гусям було зупинятися безпечно? (У заповіднику.)
5)         Який перший ворог з’явився біля гусака з гусенятами? (Ондатра.)
6)         Що використав гусак як плавучий засіб (плавзасіб)? (Гніздо.)
Взаємоперевірка
Закріплення нових знань і способів дій
Дослідження художнього тексту. Робота в групах.
1        група: знаходить різні види описів — пейзажі, описи птахів (портрети героїв), з’ясовує їхню роль.
(Опис птаха — портрет: «згорблене, вогке, сум-не, з прилиплою шкаралупкою на дзьобику». (Гусенятко.)
«У тата були сторожкі очі, висока очеретяна шия. Мав тато і високі м’які сірі груди, … жовті очі». (Гусак.)
Пейзаж: «Знизу, із заплави, покотило волохатими хвилями, білими комірцями обпінився при воді очерет, нагнувся сухо над гускою, довшим листям своїм прикрив її всю на гнізді, і — доки він лежав під вітром — гуска скубнула з очерету його бляшаного листя, хотіла було скубнути ще раз, але очерет підвівся».
Ці описи дають яскраве уявлення про місце дії, про зовнішність героїв, їхні особливості.

2        група: доводить, що твір М. Вінграновського «Гусенятко» — оповідання.
Твір невеликий за обсягом, написаний прозовою мовою. У ньому невелика кількість героїв — гусеня, гусак, гуска (головні герої)
Зображена невелика кількість подій із життя героїв — народження пізнього гусеняти, відліт табуна
Час дії нетривалий.
3група:  характеризує родину гусей, порівнює їх із людьми.
Гуска й гусак — самовіддані батьки, які турбуються про дітей, готові навіть до самопожертви. Вони не можуть покинути дитя напризволяще. Гусак — турботливий, досвідчений, бореться за свій порятунок і порятунок гусеняти.
Такими якостями гуси дуже нагадують хороших людей, а від злих людей вони потерпають.
4        група: визначає художні засоби твору.
Художні засоби, що використовує автор, різноманітні.
Епітети: волохаті хвилі, білі комірці очеретів, прощальне низьке сонце, горіхове небо, зграбний (тато) та ін.
Зменшувально-пестливі слова: гусенятко, крапелина,
 Синоніми: заплакало, запищало; гусенятко, мізинчик, дитина.
Метафори: іній цвіте, ніч поважчала, стала тиснути; очерет мовчав.
Діалоги. Питальні речення, окличні речення. Описи різних видів — портрет, пейзаж.
5 група: з’ясовує головну думку твору, обґрунтовує своє твердження.
Головна думка твору — відновлення єдності живого світу. Необхідно співчувати слабшому та бережно ставитися до довкілля.
Усі ми — діти природи, наші життя взаємопов’язані. Природа не прощає людині помилок і відповідає стихійними лихами, епідеміями та іншими страшними речами.
Оцінювання роботи в групі – 2 б.
Творча сторінка : Скласти сенкан гуска 2 б.
Етап інформації про домашнє завдання
Читати с. 76-82
Переказати уривок, який тебе найбільше вразив.
Малюнок до твору
Творча сторінка сенкан : Гусенятко
Етап підбиття підсумків уроку
-          З яким оповіданням познайомилися?
-          Які почуття він викликав у вас?
-           За кого ви хвилювалися?
-           Хто вас вразив своєю мужністю?
-          Чи співчували ви гусці? Чому?
-          Який висновок зробили  із цього оповідання?
Само оцінювання діяльності на уроці.
Етап рефлексії
Гуси нагадують дружну родину, у якій поселилися любов і взаємоповага, почуття відповідальності. Деяким людям багато чого потрібно навчитися у цих благородних птахів: милосердя, доброти, вірності, відповідальності за своїх дітей. І зникли б тоді дитячі будинки, не стало б сиріт і безпритульних, усі б діти були веселими та щасливими.

















Урок 19    
Тема уроку: Євген Гуцало Котилася торба  (Скорочено) с. 83 - 89
Мета уроку:
·           розвивати навички виразного читання, переказу прозових творів, їхнього аналізу, висловлення власної думки щодо прочитаного;
·         Розширювати знання учнів про народні ігри;
·         Виховувати повагу до народних надбань, бажання пізнати непізнане
 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. Організаційний момент
  2. Перевірка  домашнього завдання
Читання і переказ уривків твору «Гусенятко»
Які сенкани ви склали?
Виставка малюнків до твору. Прокоментуйте їх.
  1. Актуалізація знань
-          Які лічилки ви знаєте?
Котилася торба
З великого горба,
А в тій торбі —
Хліб-паляниця.
Кому доведеться
Першому жмуриться?
Установка мети та завдань уроку
Сьогодні ми прочитаємо ще одне  оповідання Євгена Гуцала, яке має назву таку ж назву, як і початок лічилки. «Котилася торба»
Етап засвоєння нових знань і способів дії
-          Які твори Євгена Гуцала вам вже знайомі?
-          Як ви гадаєте, про що твір, який має назву таку ж, як і початок лічилки?
Читання оповідання  ( першої частини)
Довідкове бюро.
Опрацювання питань після І частини. (Спочатку хлопець хотів наполохати лисеня. Потім цікавість до тваринки. У кінці жалів, що той побіг)
Творча сторінка:
1.      Складіть план І частини ( 1.Гарна риболовля.2.Хитрий злодюжка. 3. Опис лисенятка. 4. Пригощання рибкою 5. Лисеня побігло додому. 6. Риболовля вже не радує.)
2.      Які художні засоби використав автор? (Епітети та метафори: вода сивіла молодесеньким дзеркалом, очі поблискували горішками, в очах горіло світло, горобці чубляться  зменшувально – ласкаві слова: молодесенький,  лисенятко, фразеологізми : мати легку руку- бути везучим)
-          Яка головна думка  І частини твору? Цікаво спостерігати за оточуючим світом і жити в ньому у злагоді.
Читання оповідання  ( другої частини)
Довідкове бюро.
Опрацювання питань після ІІ частини.
Читання оповідання  ( третьої  частини)
Довідкове бюро.
Опрацювання питань після ІІІ  частини.
Головна думка оповідання: дитинство – найцікавіша пора , коли майбутнє попереду, коли пізнаєш непізнане, коли навколо багато загадок, як чудово грати, веселитися,   радіти кожній хвилині безтурботного дитинства.
-          Чи згоді ви з автором?
Відповіді на підсумкові запитання твору
-          Творча сторінка: скласти міркування:
Я вважаю, що дитинство – найдивовижніша пора, тому що …
Етап інформації про домашнє завдання
Читати, переказувати с. 83-89
Скласти сенкан: Дитинство
Етап підбиття підсумків уроку
«Мікрофон»:
Чим ти любиш займатися?
Складання кластера «Дитинство»
-          З якою грою ви познайомилися?
-          Що треба робити, щоб пізнати непізнане?
-          Будьте спостережливими, допитливими,  старанними.  Умійте побачити дива навколо себе!
























Урок  20    
Тема уроку: Іван Іванович Кирій «Незвичайний пацієнт»
Мета уроку:
·         виховувати інтерес до читання творів І.І.Кирія;
·         удосконалювати навички читання, читання в особах;
·         поповнювати словниковий запас дітей;
·         розвивати уміння характеризувати дійових осіб;
·         розвивати зв’язне мовлення школярів, спостережливість, уяву,пам’ять;
·         виховувати бережне ставлення до природи, до тварин, птахів, рослин, високі моральні якості. 
 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань
Форма проведення:  
Наочність та обладнання:  портрет І.І.Кирія, мікрофон, набір словникових  слів,колективний творчий малюнок учнів «На пляжі», костюми для проведення інсценізації діалогів до оповідання І.І.Кирія «Незвичайний пацієнт», ліричний музичний запис,картки підсумкового контролю
План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. Організаційний момент
І Оголошення плану уроку
1.Перевірка домашнього завдання
2.Мовна розминка
3.Складання реклами уроку
4.Ознайомлення з творчим і життєвим шляхом І.І.Кирія.
5.Фізкультхвилинка
6 Опрацювання твору «Незвичайний пацієнт»
7.Підсумок уроку.
8. Домашнє завдання
2.      Перевірка  домашнього завдання
  1. Актуалізація знань
І Мовна розминка
1. Вправа на розвиток мовленнєвого апарату
Скоромовка
У річці
не спиться вусатому сому,
Сому вусатому сумно самому.
2. Вправа на розвиток правильного інтонування
Реклама. Реклама? Реклама!

ІІ Складання реклами уроку
1.
Вправа  «Мікрофон».
Учитель. Що означає слово «реклама»?
Реклама це поширення відомостей про товар, його якість та можливості придбання.
- Де можна побачити, почути рекламу?
- Давайте складемо рекламу нашого уроку. Яким має бути наш урок?
Урок має бути:
                                       Ми будемо:
Цікавим Уважними
                                           Активними Кмітливими Організованими
Незвичайним Зосередженими
                           Розумними
Навчальним
Установка мети   уроку
1. Гра «Здогадайтеся: про кого або про що я розповідаю».
Мрійник, вигадник, казкар, поет, фантазер – (письменник)
2. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом І.І. Кирія
Сьогодні ми познайомимося з життєвим і творчим шляхом І.І. Кирія.
Етап засвоєння нових знань і способів дії
І.І. Кирій народився 12 червня 1924 року на Київщині в с. Пасківщина Згурівського району, вже в 12-ть років став юнкором республіканської газети «На зміну», а коли йому минуло 15 років, усе село здивувалось. Іванко Кирій написав оповідання «В степу» і нагороджений ІІІ республіканською премією.
Після закінчення Згурівської середньої школи працював у сільській раді. А вечорами писав. Одна за одною з’являються його статті в районній газеті.
Після воєнні роки були важкі. Іван Іванович пішки міряв дороги покриті то пилом, то грязюкою, але ніколи не нарікав на свою долю, на труднощі. Працював і вчився: спочатку в культуро освітньому технікумі, потім у Київському державному університеті ім. Т.Г.Шевченка на факультеті журналістики.
І.І. Кирій захопився роботою з дітьми і почав писати для дітей, став дитячим письменником, друкував свої твори у журналі «Барвинок», а в 1958 р. вийшла його перша книжка «Ключі до щастя». Слідом за нею з'являється одна за одною збірки оповідань для дітей «Як ми їздили в Каховку», «Сигналісти», «Мій друг Кася», «Пташкам літати в небі », збірки гуморесок «Хитра штука закарлюка» та інші. В 1974 році була видана повість для дітей «П'ята осінь».
Цікаво, що своїх героїв І.І. Кирій не вигадує, а вміє знайти в житті. Щоб краще проникнутись життям сучасного школяра, мріями дітей, Іван Іванович часто зустрічається з учнями.
У 1998 році на 75 році життя не стало людини великої щирої душі Івана Івановича Кирія.
Робота в зошиті: запис коротких відомостей про письменника.
Робота в картках  контролю 
1.  У скільки років І.І. Кирій став юнкором республіканської газети «На зміну»
А) 10 років Б) 12 років В) 14 років
2. І.І.Кирій для своїх творів героїв
 
А)вигадував   Б)брав з газет і журналів
В) умів знаходити в житті
Бесіда:
На вашу думку, хто такий пацієнт?
Пацієнт – хворий, який лікується у лікаря.
- Сьогодні ми познайомимося з оповіданням І.Кирія «Незвичайний пацієнт». А чому він незвичайний, ви скажете після того, як ми прочитаємо оповідання.

Довідкове бюро:
  вирував – бурлив, клекотів
кортіло - хотілось
стрепенулось – здригнулась всім тілом
чимдуж – дуже швидко
нахромився – зачепився за щось
здригнувся - затрусився
відсахнулася – відштовхнулася
занурився – пішов під воду

Читання тексу учнями.
Гра «Дощик, дощ, сонце»: Я промовлятиму ці слова,а ви читатимете текст відповідним голосом.
«Дощик» - напівголосне хорове читання (пошепки);
«Дощ» - голосно, швидко;
«Сонце» - читання мовчки.
             - Які почуття викликало у вас це оповідання?
             - Коли ви були розчулені?
            - Коли зраділи?
            -  Коли розхвилювалися?
            - Чи була у вас тривога? Коли саме?
Тестування:
1.Що робила Тетянка на березі моря?
а) дивилась на чайок
б) гралася з друзями
в) чекала маму
2. Ким працювала Тетянчина мама?
а) лікарем-хірургом б) лікарем-терапевтом в) ветеринаром
3. Який звук долинав з моря?
а) крики чайок б)галас дітей в) жіночий зойк
4. Хто плив до берега?
а)спортсмен-плавець б)дельфін в) акула
5. Що було на боці у дельфіна?
а) рана б) подряпина в) риб'яча луска
6. До кого побігла Тетянка по допомогу?
а) до ветеринара б)до адміністратора санаторія 
в) до мами
Читання діалогу  учнями
7.Що мама спритно вкинула у рот дельфіну?
а) рибу б) цукерку в) кілька таблеток
8. Коли чоловіки нарешті відпустили дельфіна він …
а) закричав б)полегшено зітхнув в)почав бити хвостом

- На вашу думку, як закінчиться це оповідання ?

Етап перевірки первинного розуміння
- Чому оповідання називається «Незвичайний пацієнт»?
- Хто і як допоміг дельфінові?
- Знайди уривки, які відповідають малюнкам.
- Які малюнки ще можна було б намалювати  до оповідання?
- Яка основна думка оповідання?
Якщо людині, тварині, птаху, комасі, рослині потрібна допомога, треба докласти всі зусилля, щоб їм допомогти. Тільки від нас людей залежить чи буде квітучою наша планета, чи залишаться на ній ці види рослин, птахів, тварин які зараз живуть на Землі.
- Чи доводилося вам будь – коли надавати допомогу тварині? Розкажіть про це випадок.
- Які почуття вас охоплювали у цей момент? Порівняй свої почуття із поведінкою Тетянки.
- Охарактеризуйте головного  героя оповідання. (співчутлива, невпевнена, смілива, щира, готова прийти на допомогу)
Доведіть, що це оповідання. ( Невеликий прозовий твір, головні герої Тетянка і її мама, другорядні персонажі, невелика за тривалістю подія, є зачин, кульмінація, кінцівка, описана одна подія)
Етап інформації про домашнє завдання
·         Прочитати оповідання І.І. Кирія «Незвичайний пацієнт»,
·         читати оповідання в особах,
·         підготувати  розповідь про дельфінів
·         малюнок до оповідання
·         Творча сторінка: склади міркування за початком: Я вважаю, що  від людини залежить краса нашої планети, тому що …

Етап підбиття підсумків уроку
- Що вам найбільше запам'яталося і сподобалося на уроці?
- Що ви цінуєте? (нові знання; думку товаришів; допомогу вчителя0







Урок   21   
Тема уроку: Віктор Кава  Білі лижі (Скорочено)   Герої твору с. 95-103
Мета уроку:
-          Формувати вміння аналізувати  твори,
-          Ознайомити учнів із цікавою життєвою пригодою, висвітлюючи гідну поведінку осіб, причетних до неї;
-          Удосконалювати навички виразного читання;
-          Збагачувати активний словник учнів;
-          Розвивати пізнавальні інтереси, цілеспрямованість.
-          Виховувати  товариськість, почуття гідності, уміння бути другом;
-          виховувати уміння правильно організовувати своє дозвілля.
 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань
План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. Організаційний момент
 Виключити з життя дружбу все одно, що позбавити світ сонячного світла.
     Цицерон 
Поясніть це вислів.
2.      Перевірка  домашнього завдання
  1. Актуалізація знань
Анатолій Костецький
ПРО ДРУГА

Твій друг тобі віддасть усе:
і свій квиток на карусель,
і цвях, і ґудзик, і літак,
та не за щось — а просто так.

І збільшувальне скельце,
найкраще у дворі,
твій друг зі ширим серцем
тобі віддасть — бери!

І ти нічого не жалій —
ніколи і нітрохи!
І навіть м'яч футбольний свій
віддай, як друг попросить.

І посміхнеться друг тобі
аж схочеться співати.
І ти подумаєш тоді:
«Як гарно — дарувати!..»
-          Чи справжніх друзів описує А.Костецький? Чому ти так вважаєш?
-          Складіть міркування за початком:справжній друг той, хто …
Установка мети та завдань уроку
Сьогодні ми прочитаємо оповідання Віктора Кави «Білі лижі», познайомимося із біографією та творчістю цього письменника.
Етап засвоєння нових знань і способів дії
Розповідь вчителя
Серед чарівної чернігівської природи, де зелені горби переходять у глибокі балки, де тихо несуть свої води Удай та Лисогір, у селі Поділ народився Віктор Кава. Батьки його, Іван Васильович та Уляна Володимирівна, вчителювали, хоч самі були дітьми неписьменних хліборобів. У сім'ї пишалися своїм родом, бо прадіди по материній лінії були реєстровими козаками Прилуцького полку. Віктор мав змогу часто слухати казки, пісні, загадки, яких бабуся, Уляна Григорівна, знала безліч.

З дитячих вражень у Віктора найяскравіше вкарбувалися в пам'ять воєнні роки. Батько пішов на фронт. Мати з дітьми переїхала у село Кобижча, де жила батькова родина. Пам'ятає хлопчик холод, голод і всеобіймаючий страх...
 Вірші Віктор почав писати рано, ще в дитинстві. Школу закінчив із золотою медаллю. Прийшов на співбесіду до декана фізичного факультету Київського університету, а той, вислухавши абітурієнта, порадив Вікторові займатися журналістикою. Довго ще хлопець писав вірші, але сам же ними був незадоволений. І наважився одного разу показати свій поетичний доробок Павлові Тичині. Тичина й порадив юному поетові спробувати себе у прозі для дітей (бо у нього вже були вірші про дітей).
 Його творчість відзначена премією імені Лесі Українки, а окремі твори перекладені іноземними мовами.

Запис коротких відомостей про письменника в зошиті.
Етап перевірки первинного розуміння
Робота над оповіданням «Білі лижі»
1.      Читання оповідання  за допомогою вправи «Дощ, дощик, сонце»
2.      Довідкове бюро
3.      Опрацювання питань після твору.
4.      Гра «Так чи ні2
Хлопець вміло допомагав по дому. (+)
З ним обходилися, як з маленьким хлопчиком (-)
Хлопцю дуже подобалося залишатися вдома самому, коли всі йшли на роботу. (-)
Віталій  загартовував кулаки і лупив ними, де зможе. (+)
Хлопці на санках каталися за допомогою палиць.(+)
Герой сів у сані найпершим. (-)
Герою сподобалося таке «катання» на санках. (+)
Він тихцем забрав сани, щоб продовжити катання (-)
Сані зникли, коли герой забіг за куснем хлібу (+)
Герой захворів через таке катання. (-)
Герой чесно розказав  матусі історію, яка з ним відбулася (+)
Він не насмілився прийти до Віталія і чесно сказати про пропажу (+)
Віталій  розсердився і побив героя за зниклі сані. (-)
Герой вирішив зробити сані для друга самостійно (+)
За те, що герой не віддав сані, Віталій забрав лижі і ножика. (-)
5.      Складання плану тексту
6.      Робота над текстом:
·         Знайдіть уривок, що відповідає малюнку. Прочитайте.
·         Яка головна думка оповідання?
·         Чи реальні події відобразив автор у творі? Чому ти так вважаєш?
·         Які почуття переживав головний герой протягом оповідання?
·         Як ви відноситесь до хлопця?
·         Чим він займався на зимових канікулах?
·         Чим займаєтеся ви? Як можна  організувати свій день на канікулах?
·         Чи хотіли б ви мати такого друга?
Робота в парі
Підготуй один із діалогів з тексту  з товаришем і прочитай. Передай почуття героїв оповідання.
Етап інформації про д/з
Читати, переказувати с. 96-103
*Творча сторінка :
Скласти сенкан: Друг
Етап підбиття підсумків уроку
-          З яким оповіданням ми працювали? Хто його автор?
-          Що найважливіше хотів сказати нам автор цим оповіданням?
-           Що цінного ви винесли із сьогоднішнього уроку?
Висновок:
Однією з основних духовних потреб людини є спілкування. Спілкування з тим, кому можна довіряти, хто завжди зрозуміє та підтримає, на кого можна покластися у будь-якій життєвій ситуації. Саме таким і повинен бути справжній друг — щирим, відданим, порядним. У великому світі людині важко знайти собі такого друга, але ще важче — не втратити його через якусь дрібницю, не «розміняти» стосунки з ним. Справжнім є саме той друг, із яким разом пройшли і радощі, і печалі, і який і в радощах, і в печалях залишився поруч. 
     Хоча кожен із нас у якомусь сенсі є егоїстом, справжня дружба — це такі стосунки, які вимагають відданості, а іноді, навіть, і самопожертви.      
























Урок  22   
Тема уроку: Михайло Слабошпицький Славко й  Жабко
Мета уроку:
·         удосконалювати навички правильного і виразного читання
·         формувати  навички літературного аналі­зу твору;
·         виховувати бережне ставлення до природи.
 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань
План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. Організаційний момент
Не забувай: ти назавжди у  відповіді за всіх, кого приручив». А. де Сент-Екзюпері.
Подумай, кого мав на увазі Антуан де Сент – Екзюпері.
Чому ми маємо відповідати за тварин, які живуть поруч з нами?
  1. Перевірка  домашнього завдання
  2. Актуалізація знань
Відгадайте загадку:
Як веселка кольорова,
Має здібності до мови.
Слово пташці цій скажуть,
Вона його повторить вмить.
(Папуга)
Установка мети та завдань уроку
Ще одну цікаву історію про взаємовідношення людини і братів наших менших розповів Михайло Слабошпицький в оповіданні «Славко й Жако»
Етап засвоєння нових знань і способів дії
Розповідь учителя:
Кожна книжка має цікаву історію.  Михайло Слабошпицький , мабуть, ніколи не взявся б писати для дітей, якби не такий випадок. Він  вже був відомим літературним критиком, автором багатьох статей, оглядів і рецензій. І в нього підростав син Мирослав, який часто крутився біля нього, коли автор був удома. Якось він  писав (ще на друкарській машинці! – то були часи, коли ми не уявляли, що колись прийдуть комп’ютери), а Мирослав пустував, натискаючи на клавіші.
Михайло Слабошпицький  зробив йому зауваження: «Ти заважаєш мені писати!» – «А що ти пишеш?», – запитав він. «Статтю», – відповів йому. – «Про що?» Автор  дуже серйозно і велемовно розповів йому: мовляв про значення однієї книжки в літературі. Він трохи послухав  і сказав: «Ох, як нецікаво!..» Не можу сказати, що йому  було дуже приємно це почути. Такої безапеляційної критики він  ще не зазнавав. «А що ж тобі було б цікаво?», – запитав автор. «Мені було б цікаво прочитати щось про мене! – відповів він. – Про моє життя і мої пригоди». А того життя в нього було якихось неповних сім років. І все-таки він претендував мало не на свого біографа.
Отож почав
він  писати дитячі оповідання, де героєм неодмінно був Славко. Навіть і в казках те ім’я в хлопчика зберігалося. Він – перший читач – не приймав персонажів з іншими іменами. Творів, які йому не сподобалися, він  не друкував.
  Читання статті с. 104
-          Чого вчить письменник у своїх оповіданнях?
-          Запис коротких відомостей про письменника.
Читання оповідання «Славко й Жако»
Вправа «Дощ, дощик, сонце»
Довідкове бюро
Бесіда за прочитаною І частиною
-          Хто головний герой оповідання?
-          Де жив Славко?
-          Як автор характеризує Славка?
-          Про що мріяв хлопчик?
-          Чому хлопцеві було прикро?
-          Що значить: бути вірним своєму обов’язку?
-          Які обов’язки були у Славка?
-          Чи згодні ви з ним, що більше обов’язків не буває?
-          Який найголовніший подарунок отримав Славко?
-          Яка традиція з книжками існувала в сім’ї Славка?
-          Яку назву мали книги? Хто є автором цих книжок?
-          Про що дізнався Славко із цих книжок? Розкажіть.
-          Чи є у вас подібні книжки? Які саме? Принесіть наступного уроку одну з таких книжок.
Бесіда за ІІ частиною
-          Куди відправився Славко на канікулах?
-          Чому він не взяв книжки Брема?
-          Як вийшов із цієї ситуації Славко?
-          Звідки хлопець дізнався про ті дивини, що розказував хлопцям біля намету? Про яку якість це свідчить? Цікавий співбесідник.
-          З ким порівнювали хлопці Славка?
-          Кого він впізнав у засмаглій людині?
-          Чому батько назвав сина доктором  африкознавства?
-          Кого привіз у подарунок батько?
-          Знайдіть опис птаха.
-          Що тато розказав про папугу?
-          У кого з вас є папуга? Опишіть його. Чим цікава ця пташка для вас? Як ви дружити з нею?
-          Про яку рису характеру говорить реакція хлопця на папугу?
Бесіда за ІІІ частиною
-          Що сталося із Славком восени?
-          Як поводив себе Жако?
-          Що робив Жако, щоб хлопець не нудьгував?
-          Чому однокласники похвалили Жако?
-          Як відреагував Жако на їхню похвалу?
-          Що свідчить про розум Жако?
-          Про що говорять такі відносини між хлопцем і папугою? Хлопець з любов’ю відноситься до папуги і той віддячує йому тим самим.
-          Чого сумує Славко перед переїздом?
-          Як веде себе папуга, коли Славка немає вдома? А коли Славко приходить додому?
-          Чому Славко вирішив взяти з собою Жако на відпочинок?
-          Чи можна Славка і папугу назвати друзями?
-          Яка головна думка оповідання?
-          Які уривки оповідання ілюструють малюнки? Прочитайте.
Робота в парі
Оберіть уривок і прочитайте його в особах.
-          Чи сподобався тобі герой оповідання? Чим саме?
-          Складіть Сенкан : Славко
Підсумкова бесіда за прочитаними творами розділу ( за питаннями с. 111)
Етап інформації про домашнє завдання
Читати, переказувати с. 104-111
*Творча сторінка:
Складіть міркування за початком:
Я вважаю, що треба піклуватися про тварин, яких ти приніс додому, тому що …

Етап підбиття підсумків уроку
-          Який твір ми прочитали?
-          Чим він сподобався?
-          Який висновок ти можеш зробити з прочитаного?
-          Який подарунок найкращий?
-          Як треба відноситися до тварин, яких ти приніс додому?

Урок  23 
Тема уроку: Єгипетські міфи.  Бог сонця Ра. Ра та Апоп. С. 112 – 115
Мета уроку:
·         Дати уявлення про міф і міфологію,
·         ознайомити дітей з пантеоном давньоєгипетських богів і змістом окремих міфів Давнього Єгипту ;
·         розвивати навички виразного читання, аналізу художнього тексту;
·         виховувати повагу до культурної спадщини давніх народів.
 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. Організаційний момент
Міф визначає свідомість.
С. Є. Лєц.
  1. Перевірка  домашнього завдання
  2. Актуалізація знань
·         Бесіда за запитаннями.
-        Що таке міф? Міф (від грец. Μύθος — казка, переказ, оповідання) — оповідання про минуле, навколишній світ, яке описує події за участю богів, демонів і героїв та історії про походження світу, богів і людства. Окремі міфи складаються у міфологію того чи іншого народу, яка лежить в основі характерного для нього світогляду.
-        Чим відрізняється міф від казки?
-        Що таке міфологія? Сукупність міфів
-        Що означає слово «пантеон»? Храм усіх богів
-        Яких богів і героїв давньогрецької міфології ви знаєте? Ра,  АтумШуТефнутГебНутОсірісІсідаСетНефтіда.
Парна робота
– Попрацюйте в парах і пригадайте літературознавчі терміни. Зєднайте термін і визначення.
Казка -                                  ■ твір-переказ про події, факти, людей, оповитий казковістю, фантастикою.
Легенда  -                                     ■ стародавня оповідь про виникнення світу, богів, фантастичних істот, людей, чудеса.
Міф –                                       ■ народний або літературний (авторський) твір про вигадані, часто фантастичні події
-         
·       Робота з епіграфом.
-        Коли і чому міфи визначали свідомість людства?
-        Якою є роль давніх міфів у наш час?
·        Культура давнього світу надзвичайно багата і цікава.  В історії людства існує  своєрідна, загадкова міфологія – це міфологія Давнього Єгипту. І дотепер всі таємниці Давнього Єгипту не розкриті науковцями і мистецтвознавцями.
Установка мети та завдань уроку
Сьогодні ми з вами поринемо у цей загадковий світ і спробуємо зрозуміти, як єгиптяни уявляли будову Всесвіту, яким богам поклонялися, подвиги яких героїв оспівували.

Етап засвоєння нових знань і способів дії
Читання статей с. 112
-          Як люди складали міфи про людей?
-          Навіщо були  потрібні людству міфи?
-          Чому єгиптяни зображали богів з головами тварин?
-          Розкажіть, як виглядали ці боги?
-          Який бог був найголовнішим? Чому?
-          Як поводить себе бог Ра кожної ночі?
-  Чим відрізняються міфи від казок?( Міфи відрізняються від казок тим, що казки завжди сприймалися як плід людської фантазії, а міфи вважалися ймовірними (нібито так насправді було).
Міфом ми тепер називаємо щось нереальне, вигадане, таке, чого не було в історичній дійсності. Наше слово «міф» походить від давньогрецького слова «мютхос». У давніх греків чи еллінів, як вони самі себе називали, це слово означало: «слово, промова, розмова, порада, намір, прислів'я, чутка, відомість, оповідання, переказ, байка, зміст оповідання». Отже, воно мало більше значень, ніж сучасне «міф». Коли ми хочемо сказати, що насправді, в підтвердженій документами історії, чогось не було, то вживаємо прикмет­ник «міфічний».  
Майже в кожного народу від прадавніх часів зберігаються перекази, де дійсне, історичне переплітається з недійсним, вигаданим, де діють не лише люди, а й казкові істоти, витво­ри народної фантазії: безсмертні боги, напівбоги, фантастичні тварини; трапляються дива. За давніх часів люди сприймали міфи як правдиві розповіді про те, що було колись. Але минали віки, міфи поступово перетворювалися на бабусині казки, і вже тільки малі діти вірили у їхню правдивість, їх починали тлумачити не в прямому, а в переносному розумінні.
В міфах знайшли відображення реальні події, тому що в Єгипті час від часу виникали посухи, а піщані бурі знищували врожай, а це було згубним для єгиптян.
Крім періодичних посух або, навпаки, повеней, існували і інші загрози для життя і здоров’я давнього народу: хижі звірі, отруйні змії, кровожерливі алігатори позбавляли життя простолюдинів і рабів, які працювали на плантаціях біля Нілу. Саме тому сили зла в єгипетській міфології мали вигляд людини з головою крокодила, гіпопотама або величезного змія.
Робота над міфом Бог сонця Ра.
·         Читання учнями міфу.
·         Довідкове бюро
·         Опрацювання міфу.
-          Як виглядав колись Всесвіт?
-          Що з’явилося спочатку?
-          Як описується квітка на пагорбі?
-          Чому вона була дивовижною?
-          Як виглядало дитя? Від неї йшло світло, що враз все оживало, освітлювалося.
-          Чим схожий міф на казку?
-          Що пояснювали єгиптяни цим міфом? Появу сонця.
Робота над міфом «Ра та Апоп”
За цим міфом, бог Сонця Ра кожен день випливав на човні Вічності і світив людям, але на нього нападав змій Апоп, щоб знищити світло.Ра і його помічники (теж боги) у щоденному двобої перемагають злого Апопа, але не можуть знищити його остаточно.
·         Читання міфу учнями.
·         Довідкове бюро
·         Опрацювання міфу:
-           Як і для чого з’явився змій Апоп на світ?
-          Як він виглядав? Що він ненавидів? Чому?
-          Де жив Апоп?
-          Що вирішив зробити Апоп ? позбутися Ра
-          Що для цього зробив Апоп?
-          Як Ра повівся?
-          Якою була битва?
-          Хто переміг у битві?
-          Яку якість характеру проявив Ра? Великодушність
-          Що відбувається кожної ночі? Чому?
-          Яке явище  пояснюється у міфі? Зміна дня і ночі.
Складання плану міфу.
Переказ за планом.
Етап інформації про домашнє завдання
Читати, переказувати за планом с. 113-115
Етап підбиття підсумків уроку
-          Що таке міф? Чим він відрізняється від казки?
-          Які міфи ми прочитали?
-          Як у міфі показана вічна боротьба між світлом і пітьмою, добром і злом?
-          Що зацікавило вас на сьогоднішньому уроці?
-          Чи виникло бажання прочитати міфи Єгипту про іншіх богів?

Урок 24     
Тема уроку: Міфи Давньої Греції   як відважний Персей врятував красуню Андромеду. Персонажі міфу. Пандора. Чарівні перетворення. С. 115 – 120
Мета уроку:
·         Розширити знання учнів про міф як один із жанрів усної народної творчості.
·         Допомогти учням глибше відчути змістові та жанрові особливості міфа.
·         Вчити стисло переказувати і визначати головну думку в прочитаному творі.
·         Стимулювати бажання поповнювати свій життєвий досвід, пізнання навколишнього світу, людських цінностей.
·         Виховувати інтерес до історії
·          
 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань

План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. Організаційний момент
Поясніть значення крилатих висловів
Ахилесова пята  -  слабке місце.
Яблуко розбрату  -  причина сварок, споров.
Ящик пандори  -  все те, що служить при необачності джерелом горя, біди.
Сізіфов труд  -  безцільна, нескінченна робота.
Вік Астреї  -  щаслива полоса життя.
Пальма першості  -  вихід на перше місце, пріоритет.
Авгієві стайні  -  безпорядок.
Усі ці вислови пов’язані із міфами.
  1. Перевірка  домашнього завдання
Установка мети та завдань уроку
-  Наш колектив пропонує попрацювати сьогодні над науковою темою «Відображення реальних історичних подій в міфах Давньої Греції».
-  Які ваші очікування?
(Поглибити свої знаня про міфи.Познайомитися з новими міфами Стародавньої Греції.Дізнатися про історичні події, описані в міфах.Вчитися бути цікавим доповідачем).
Етап засвоєння нових знань і способів дії
-  Давайте зясуємо, які ж були міфи у давніх греків?
Якщо розподілити всі міфи за їх змістом, то насамперед можна визначити такі різно­види міфів:
1. Пояснювальні, що пояснюють виникнення якогось явища природи чи людського суспільства.
2. Оповідальні, що в них викладаються якісь вигадані історії про сиву давнину.
3. Міфи про виникнення світу чи про те, як його створили «надприродні» істоти – боги.
4. Міфи, в яких діють герої – напівбоги, прапращури історичних людей.
Є в грецькій міфології цікава особливість. У ній немає міфів про загибель світу. А виникнення чи створення світу давні греки пояснювали по-різному.
-           Давайте пригадаємо богів та богинь Древньої Греції.
-   Згадайте або відшукайте у словниках міфологічних імен, заступниками чого вони є.
Афродита – богиня любові та краси.
Артеміда – богиня мисливства та природи.
Афіна Паллада – богиня мудрості, наук.
Гермес -  бог торгівлі й ремісництва, опікун подорожніх.
Гефест – бог вогню та ковальства.
Деметра – богиня родючості, хліборобства.
Діоніс – бог виноградарства.
Зевс – верховний бог, цар богів та людей.
Ніка – богиня перемоги у війні.
Феміда – богиня справедливості та правосуддя.
Один із найпопулярніших міфічних героїв – Геракл. Він – син Зевса і цариці Алкени. Щоб стати безсмертним, Геракл мав здійснити 12 подвигів.
Читання статті с. 115, 120
Етап перевірки первинного розуміння
Робота над міфом Як відважний Персей врятував красуню Андромеду»
·         Читання тексту учнями.
·         Довідкове бюро
·         Опрацювання тексту за питаннями під текстом.
Який уривок відповідає малюнку? Прочитайте.
- Цікаво. Але перша газета зявилась в Англії в 17 столітті. Але давайте спробуємо уявити, що і на Олімпі була своя газета, наприклад, «Олімпійська правда» або «Вечірній Олімп». Вам необхідно зробити репортаж про  відважного Персея, який врятував красуню Андромеду.
Читання статті с. 117
-          Чим приваблювало небо древніх греків?
-          Як навчитися читати сузір’я?
-          Які сузір’я першими визначили греки?
Робота над міфом Пандора»
·         Читання тексту учнями.
·         Довідкове бюро
·         Опрацювання тексту за питаннями під текстом.
Який уривок відповідає малюнку? Прочитайте.
Складання плану, переказ за планом
Гра «Розвідники». Перегляньте кожен свій міф і порахуйте, скільки разів у міфі зустрічається ім’я Пандора, Прометей, Зевс.
-          Головна думка міфа?
Етап інформації про домашнє завдання
 Читати, переказувати с. 115 – 120
Етап підбиття підсумків уроку
-          З якими міфами ми познайомилися?
-          Чим  міфи сподобалися?
-          Який висновок можете зробити з уроку?
-          Навіщо древнім грекам потрібні були міфи?





Урок  25 
Тема уроку:   Слов’янські міфи  Створення людини. Білобог і Чорнобог. Сергій Плачинда. Вчинок персонажу міфу. Великдень Сергій Плачинда. С. 120 – 124
Мета уроку:
·         розвивати логічне мислення,
·         виховувати інтерес і повагу до культурної спадщини свого народу.
 Тип уроку:  урок засвоєння нових знань
План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. Організаційний момент
Епіграфом до нашого уроку служитимуть слова:
любити людство.                                                                      М. Бердяєв
Поясніть такий вислів.
  1. Перевірка  домашнього завдання
Переказ давньогрецьких міфів.
  1. Актуалізація знань
-          На вашу думку, чи існували міфи  у слов’ян?
-          Пригадайте заклички, які ви вчили у початковій школі.
Іди, іди, дощику,
Зварю тобі борщику,
Поставлю на вербі,
Щоб вийшли горобці,
Я яєчком забілю,
А яєчко прісне,
А сонечко блисне.
***
Вийди, вийди, сонечко,
На дідове полечко,
На бабине зіллячко,
На наше подвір’ячко.
-          Як ви вважаєте, до кого насправді зверталися діти у давні часи, просячи дощика чи сонця?
Установка мети та завдань уроку
Сьогодні ми познайомимося із слов’янськими  міфами. Це міфи про утворення світу, виникнення добра і зла та свята Великодня.
Етап засвоєння нових знань і способів дії
Відомості про слов’янську міфологію
- У чистому вигляді слов’янські міфи не збереглися. Ранні відомості про східнослов’янську міфологію беруть свій початок у літописних джерелах. «Повість минулих літ» розповідає, що князь Володимир Святославович здійснив спробу 980 року створити загальнодержавний язичницький пантеон.
У Києві на пагорбі поза межами княжого двору були поставлені ідоли богів Перуна, Хорса, Дажбога, Стрибога, Сімаргла і Мокоші. Головними божествами пантеону були громовержець Перун і Велес (Волос). Введення християнства в слов’янських землях (з IX ст.) поклало кінець офіційному існуванню слов’янської міфології.
Читання статті  с. 120
-          Де жили боги за слов’янськими міфами?
-          Які боги там жили?
-          Хто, окрім богів, ще населяли землю?
-          Як відносилися люди до духів?
Читання давньослов’янського міфу про створення світу с. 121
Відповіді на запитання під текстом
Складіть ланцюжок послідовності створення людини.
(синє море – дерево – роса, птахи, кора, бджоли, тварини - з роси ріки, моря, озера – з глини людина – оживлення людини)
-          Чи цікаво вам, як за міфами з’явилися добро і зло?
-          Як ви гадаєтеза назвою, який бог відповідав за добро, а який за зло?
Читання міфу «Білобог і Чорнобог»
 Відповіді на запитання с. 123
-          Які антоніми використав автор? Для чого він це зробив?
-          Знайдіть і прочитайте описи богів.
-          Прочитайте, ким був Сокіл. ( с. 123)
Читання міфу «Великдень»
-          Коли зародилося свято Великдень?
-          Назвіть братів. Чим вони займалися? (як ви гадаєте, чому у міфі брати займалися саме полюванням?)
-          Кому з братів захотілося змінити рід занять?
-          Чим йому закортіло займатися?
-          Що впало з неба ?
-          Як віднісся до такого подарунку Яр?
-          Як він отримав хлібину?
-          Що за це Яру зробили боги Вирію?
-          Як ще називають Великдень?
-          Як ти відносишся до вчинку  Яра?
Читання статті с. 124.
-          Яке значення у нашому житті набуває Великдень?
(Саме для святкування цього свята і йшов Ісус в Ієрусалім, був розіпятий та саме у день Великодня воскрес)
Етап узагальнення й систематизації знань
Творча сторінка:
-          Навіщо людина живе?
Склади міркування на цю тему.
Пригадай чарівні перетворення у міфах, які ми прочитали у цьому розділі.
-           
Етап інформації про домашнє завдання
Читати, переказувати с.120 -124
Творча сторінка: складіть міф про  виникнення будь – якого природного явища (райдуги, граду, роси тощо). Використай мотив перетворення.
Етап підбиття підсумків уроку
-          З якими міфами ми познайомилися?
-          На що вони схожі? Чим?
-          Чим вони відрізняються від казки?
-          Який міф тебе вразив?
-          Які герої міфів тобі сподобалися? Чим саме?





Комментариев нет:

Отправить комментарий