Тема уроку: Пейзаж у прозових творах Євген
Гуцало Концентричні кола осені
(Скорочено). Жайворонкові пісні.
Мета уроку:
-
допомогти учням пізнати, розкрити й
осмислити творчість Є.
Гуцала,
показати багатогранну творчості
митця;
-
розвивати
вміння сприймати поетичне слово, аналізувати та оцінювати його зміст;
-
звернути увагу на мовне багатство твору;
-
розвивати в
учнів мислення, аналітичні та творчі здібності, мовлення,
-
виховувати почуття прекрасного.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форма : педагогічна майстерня
План уроку
Етапи уроку
|
Методи та прийоми реалізації цілей
|
Актуалізація
знань
|
-
Чи бачили ви
незвичайне у звичайному?
-
Чому яблуневий
садок горить і вдень, і вночі?
-
Де живуть
жайворонкові пісні?
-
Якими гірляндами прикрашають дерева?
-
На ці питання ми
спробуємо дати відповіді протягом уроку.
-
Оцінити свою
роботу ви зможете на променевій діаграмі.
- Які пейзажі змалював
Михайло Стельмах у «Щедрому вечорі»?
- А як можна зобразити
барвисті відтінки в творі?
|
Установка мети та
завдань уроку
|
Сьогодні ми познайомимося з оповіданнями Євгена Гуцала,
який дасть відповіді на всі запитання, які у нас виникли.
Як побачити незвичайне у
звичайному?
Чому яблуневий садок горить і вдень, і вночі?
Де живуть жайворонкові пісні?
Якими гірляндами прикрашають
дерева?
Як
можна зобразити барвисті відтінки в
прозі?
|
Етап засвоєння
нових знань і способів дії
|
Робота з інформацією:
«Метод ключових слів»
-
Ознайомтеся зі
статтею підручника про письменника Є.Гуцала. Підкресліть «ключові слова».
«Соціалізація»
Робота в парі: співвіднесіть роботу один
одного. Поясніть важливість тих слів, які
ви вважаєте ключовими.
Слово
вчителя:
Велике
щастя для людини - користуватися
благами природи, насолоджуватися ïï красою. Життя скрiзь прекрасне. Охороняти лiси,
гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни закликає нас вiдомий украïнський
письменник Євген Гуцало. Народився Є. Гуцало 14 січня 1937р. в Вінницькій
області в родині сільських учителів. Світ дитинства, розтерзаний і водночас
незмірно поглиблений великою трагедією війни, становить джерельну основу його
творчості. До цього світу знову й знову повертається письменник на різних
етапах свого літературного шляху.
У
1959р. Є. Гуцало закінчує Ніжинський педінститут, якийсь час працює в
редакціях газет, а згодом
повністю зосереджується на професійній літературній роботі. Активно
друкуватися почав 1960р., а через два роки вийшла перша збірка оповідань
«Люди серед людей»
Оцініть свою роботу на промені 1 за
двобальною системою
1 бал –
знайшов ключові слова.
2 бал –
пояснив вибір ключових слів – оцінює сусід
|
Етап перевірки
первинного розуміння
|
Опрацювання твору «Концентричні кола осені» І частина с. 51
1.
Довідкове бюро
Поясніть термін «концентричні кола».
-
Пригадайте вправу
«Кола
на воді» . Вони мають таку саму структуру – концентричні.
Доберіть до слова осінь
слова, які асоціюються із цим словом.
О – образи, особливість,
С – синє небо, сум
І – ілюстрація, інтерес
Н – надзвичайність, настрій
-
Як ви гадаєте, що
автор твору мав на увазі, коли назвав своє оповідання «концентричні кола
осені»? Від предмета йдуть почуття, які поширюються все далі і далі.
2.
«Читання з позначками»
«+» - цікаво
«?» - виникло питання, треба подумати
«!» - викликає почуття
«Діалог» автора
з учнями.
Закінчи речення:
Мене вразило у творі…
У мене виникло питання…
Мене зацікавило, …
3.
Читання
оповідання учнями «дощиком».
«Метод
символічного бачення»:
-
Який кліп можна
створити до цього твору?
4.
Опрацювання
твору:
«Соціалізація»
-
Яку пору осені
зобразив письменник?
-
Чий образ є
«центром» концентричних кіл осені? Горобина
-
Яким був образ
горобини на початку твору?
-
Знайдіть уривок,
прочитайте.
-
Яке стало дерево
згодом? Прочитайте.
-
Як горобина
віднеслася до свого вигляду? Сміялася.
-
Чому? Вона була
святкова, здавалася прикрашена гірляндами.
-
Знайдіть опис
ягід горобини.
-
Яке враження
справив на вас цей опис? Чи вдалося письменнику передати своє захоплення?
-
Які епітети вжив
він, щоб показати нам цю красу?
-
Що втішало
письменника і згодом, коли він поїхав
з лісу? Йому згадувалося дерево.
-
Яку картинку
бачив автор у той момент? Серед віття
вільх і беріз стоїть горобина з
яскравими ягодами.
«Метод вживлення»
-
Уявіть, що
горобина - це ви. Що ви побачили, відчули в цю мить?Чи змогли б ви намалювати
цю картину?
«Коректировка»:
-
Яке дерево
прикрашає святкова гірлянда?
-
Чи можна у творі
відобразити барвисті відтінки?
-
Що незвичайне
побачив Євген Гуцало?
Оцінювання на ІІ промені за чотирибальною системою
1 бал – прочитав
2 бал- прийняв участь у «діалозі»
3 бал – прийняв участь у вправі
«Соціалізація»
4 бал – створення картин, кліпів.
Опрацювання твору «Концентричні
кола осені»ІІ частина с. 52
1.
Довідкове бюро : обниже(усеять), галактика( всесвіт), грона(гроздья),
крислатий(разлапистый), мерехтіти (виблискувати)
2.
Читання твору
учнями методом «Позначка»
«Діалог»
автора з учнями.
Закінчи речення:
Мене вразило у творі…
У мене виникло питання…
Мене зацікавило, …
Читання учнями твору вправою «Ланцюжок»
3.
«Соціалізація».
-
Який пейзаж
описує автор? Яблуневий садок.
-
Які почуття викликають у автора яблука в
садку? радість
-
З чим порівнює
автор яблука? З галактикою, з сузір’ями.
-
Чим схожі ці два
тексти Євгена Гуцала? Кольорами, порівняннями – гірлянди зірки, які
виблискують червоним кольором, прикрашаючи дерева; почуттями –
захоплення від краси природи, картинка – голе дерево, а на ньому «горять»
плоди, картинка з деревом у середині осені та на кінець осені)
-
Які епітети
використав автор, які створив художні
образи?
-
Який кліп можна
створити до цього твору?
-
«Коректировка»
Отже, чого садок горить і вдень, і вночі?
«Розрив»
-
Перечитайте
останній абзац.
Створення особистого творчого продукту:
Складання міркування:
-
Про що може
розповісти яблуко? (Про те як воно росло, червоніло, набиралося сили,
яскравіло серед інею. Або про те, що
мріє, щоб з нього виросла нова яблунька. Або про те, щоб його з’їли красені –
снігурі, поки воно не зів’яло)
«Афішування»
Оцінювання на ІІІ
промені за чотирибальною системою
1 бал – прочитав
2 бал- прийняв участь у «діалозі»
3 бал – прийняв участь у вправі
«Соціалізація»
4 бал – складання міркування.
Опрацювання твору «Жайворонкові пісні» с. 53
Читання оповідання .
Вправа «Позначка»
«Діалог»
автора з учнями.
Закінчи речення:
Мене вразило у творі…
У мене виникло питання…
Мене зацікавило, …
Довідкове бюро: байрак, роздолля, привілля небес, пороша
Читання тексту способом «Буксир».
«Соціалізація»:
-
Де живуть
жайворонкові пісні?
-
На що здатна
непримітна сіра пташка? Все росте;
пташка оберігає від вітру,
студеної роси, від дощу.
-
З чим порівнює автор
пісню жайворонка? З перлами, вони чудотворні, наповнені сонцем, радістю, щира
пісня.
-
Чому пісні
жайворонка чудотворні?
-
Що відбувається з
природою, коли співають жайворонки? Ростуть пшениця, жито, квіти, лугові
трави.
-
Що віщують пісні
жайворонка? Врожай, достаток.
-
Які почуття
викликає ця пташка у автора? Радість, на душі стає світло, сонячно.
-
Які порівняння,
епітети вжив письменник для опису квітів? Бузків вогонь, сміються фіалки.
«Коректировка»
Отже, де живуть жайворонкові пісні?
Оцінювання на ІV промені за двобальною системою
1 бал – прочитав
2 бал- прийняв участь у вправі «Соціалізація»
|
Закріплення знань і способів дій
|
Чи зрозумів ти, що таке Натхнення?
Чи відкрилась тобі Таємниця під час читання творів
цього розділу? Таємниця у красі кожного куточку природи, у тому, що ми
отримуємо радість від цієї краси, відчуваємо потребу у тому, щоб показати цю
красу завдяки натхненню у віршах, прозі, малюнках, піснях тощо.
|
Етап інформації
про домашнє завдання
|
-
Читати с. 51-54
-
Переказувати один
із творів близько до тексту з використанням порівнянь, художніх образів.
-
Намалювати ілюстрацію до одного з творів та домалювати деталі,
які, на вашу думку, автор не відтворив у тексті. Поясніть свій вибір.
-
Скласти
міркування «Чому від
жайворонкової пісні стає на
душі світло?»
|
Етап підбиття
підсумків уроку
|
Підсумок:
Чи побачив ти незвичайне у звичайному? Де саме?
«Рефлексія»:
-
Які почуття
викликали у вас твори Є. Гуцала?
-
Чи згодні ви із
думкою, що можна відобразити відтінки у пейзажі за допомогою барвистої мови?
Де ви це побачили?
-
Який художній
образ вразив вас? Як це можна відтворити у фарбах?
Оціни свою роботу за діаграмою. Об’єднай
всі бали на променях.
-
Чи задоволений ти
своєю роботою?
-
Над яким завданням треба попрацювати, щоб
наступного уроку ти відчув задоволення?
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий