батьківська сторінка

пятница, 13 февраля 2015 г.

Тема уроку: Пейзаж у прозових творах  Євген Гуцало Концентричні  кола осені (Скорочено). Жайворонкові пісні.
Мета уроку:
-          допомогти учням пізнати, розкрити й осмислити творчість Є. Гуцала, показати багатогранну творчості митця;
-          розвивати вміння сприймати поетичне слово, аналізувати та оцінювати його зміст;
-          звернути увагу на мовне багатство  твору;
-          розвивати в учнів мислення, аналітичні та творчі здібності, мовлення,  
-          виховувати  почуття прекрасного.
Тип уроку:  урок засвоєння нових знань
Форма : педагогічна майстерня
План уроку
Етапи уроку
Методи та прийоми реалізації цілей
Актуалізація знань
  1. «Індуктор»
-          Чи бачили ви незвичайне у звичайному?
-          Чому яблуневий садок горить і вдень, і вночі?
-          Де живуть жайворонкові пісні?
-          Якими  гірляндами прикрашають дерева?
-          На ці питання ми спробуємо дати відповіді протягом уроку.
-          Оцінити свою роботу ви зможете на променевій діаграмі.
  1. «Деконструкція»
- Які пейзажі змалював  Михайло Стельмах у «Щедрому вечорі»?
- А як можна зобразити  барвисті відтінки в творі?
Установка мети та завдань уроку
Сьогодні ми познайомимося з оповіданнями Євгена Гуцала, який дасть відповіді на всі запитання, які у нас виникли.
Як побачити  незвичайне у звичайному?
Чому яблуневий садок горить і вдень, і вночі?
Де живуть жайворонкові пісні?
Якими  гірляндами прикрашають дерева?
            Як можна зобразити  барвисті відтінки в прозі?
Етап засвоєння нових знань і способів дії
Робота з інформацією:
«Метод ключових слів»
-          Ознайомтеся зі статтею підручника про письменника Є.Гуцала. Підкресліть «ключові слова».
«Соціалізація»
Робота в парі: співвіднесіть роботу один одного. Поясніть важливість тих слів, які  ви вважаєте ключовими.
Слово вчителя:
Велике щастя для людини  - користуватися благами природи, насолоджуватися ïï красою.  Життя скрiзь прекрасне.  Охороняти лiси, гаï, сади - зелене багатство нашоï краïни закликає нас вiдомий украïнський письменник Євген Гуцало. Народився        Є. Гуцало 14 січня 1937р. в   Вінницькій області в родині сільських учителів. Світ дитинства, розтерзаний і водночас незмірно поглиблений великою трагедією війни, становить джерельну основу його творчості. До цього світу знову й знову повертається письменник на різних етапах свого літературного шляху.
У 1959р. Є. Гуцало закінчує Ніжинський педінститут, якийсь час працює в редакціях газет,  а згодом повністю зосереджується на професійній літературній роботі. Активно друкуватися почав 1960р., а через два роки вийшла перша збірка оповідань «Люди серед людей»
 Оцініть свою роботу на промені 1 за двобальною системою
1 бал – знайшов ключові слова.
2 бал – пояснив вибір ключових слів – оцінює сусід
Етап перевірки первинного розуміння
Опрацювання твору «Концентричні кола осені» І частина с. 51
1.      Довідкове бюро
Поясніть термін «концентричні кола».
-          Пригадайте вправу «Кола на воді» . Вони мають таку саму структуру – концентричні.
Доберіть до слова осінь слова, які асоціюються із цим словом.
О – образи, особливість,
С – синє небо, сум
І – ілюстрація, інтерес
Н – надзвичайність, настрій

-          Як ви гадаєте, що автор твору мав на увазі, коли назвав своє оповідання «концентричні кола осені»?  Від  предмета йдуть  почуття, які поширюються все далі і далі.
2.       «Читання з позначками»
«+» - цікаво
«?» - виникло питання, треба подумати
«!» - викликає почуття
«Діалог» автора з  учнями.
Закінчи речення:
Мене вразило у творі…
У мене виникло питання…
Мене зацікавило, …

3.      Читання оповідання учнями «дощиком».
«Метод символічного бачення»:
-          Який кліп можна створити до цього твору?
4.      Опрацювання твору:
«Соціалізація»
-          Яку пору осені зобразив письменник?
-          Чий образ є «центром» концентричних кіл осені? Горобина
-          Яким був образ горобини на початку твору?
-          Знайдіть уривок, прочитайте.
-          Яке стало дерево згодом? Прочитайте.
-          Як горобина віднеслася до свого вигляду? Сміялася.
-          Чому? Вона була святкова, здавалася прикрашена гірляндами.
-          Знайдіть опис ягід горобини.
-          Яке враження справив на вас цей опис? Чи вдалося письменнику передати своє захоплення?
-          Які епітети вжив він, щоб показати нам цю красу?
-          Що втішало письменника  і згодом, коли він поїхав з лісу? Йому згадувалося дерево.
-          Яку картинку бачив автор у той  момент? Серед віття вільх і беріз  стоїть горобина з яскравими ягодами.
«Метод вживлення»
-          Уявіть, що горобина -  це ви. Що ви побачили,  відчули в цю мить?Чи змогли б ви намалювати цю картину?
«Коректировка»:
-          Яке дерево прикрашає святкова гірлянда?
-          Чи можна у творі відобразити барвисті відтінки?
-          Що незвичайне побачив Євген Гуцало?
Оцінювання на ІІ промені за чотирибальною системою
1 бал – прочитав
2 бал- прийняв участь у «діалозі»
3 бал – прийняв участь у  вправі «Соціалізація»
4 бал – створення картин, кліпів.
 Опрацювання твору «Концентричні кола осені»ІІ частина с. 52

1.      Довідкове бюро : обниже(усеять), галактика( всесвіт), грона(гроздья), крислатий(разлапистый), мерехтіти (виблискувати)
2.      Читання твору учнями  методом «Позначка»
«Діалог» автора з  учнями.
Закінчи речення:
Мене вразило у творі…
У мене виникло питання…
Мене зацікавило, …
Читання учнями твору вправою «Ланцюжок»
3.      «Соціалізація».
-          Який пейзаж описує автор? Яблуневий садок.
-           Які почуття викликають у автора яблука в садку? радість
-          З чим порівнює автор яблука? З галактикою, з сузір’ями.
-          Чим схожі ці два тексти Євгена Гуцала? Кольорами, порівняннями – гірлянди зірки, які виблискують червоним кольором, прикрашаючи дерева; почуттями – захоплення  від краси природи,  картинка – голе дерево, а на ньому «горять» плоди, картинка з деревом у середині осені та на кінець осені)
-          Які епітети використав автор, які  створив художні образи?
-          Який кліп можна створити до цього твору?
-          «Коректировка»
Отже, чого садок горить і вдень, і вночі?
«Розрив»
-          Перечитайте останній абзац.
Створення особистого творчого продукту:  
Складання міркування:
-          Про що може розповісти яблуко? (Про те як воно росло, червоніло, набиралося сили, яскравіло серед  інею. Або про те, що мріє, щоб з нього виросла нова яблунька. Або про те, щоб його з’їли красені – снігурі, поки воно не зів’яло)
«Афішування»
Оцінювання на ІІІ  промені за чотирибальною системою
1 бал – прочитав
2 бал- прийняв участь у «діалозі»
3 бал – прийняв участь у  вправі «Соціалізація»
4 бал – складання міркування.

Опрацювання твору «Жайворонкові пісні» с. 53
Читання оповідання .
Вправа «Позначка»
«Діалог» автора з  учнями.
Закінчи речення:
Мене вразило у творі…
У мене виникло питання…
Мене зацікавило, …
Довідкове бюро: байрак, роздолля, привілля небес, пороша
Читання тексту способом «Буксир».
«Соціалізація»:
-          Де живуть жайворонкові пісні?
-          На що здатна непримітна сіра пташка? Все росте;  пташка оберігає  від вітру, студеної роси, від дощу.
-          З чим порівнює автор пісню жайворонка? З перлами, вони чудотворні, наповнені сонцем, радістю, щира пісня.
-          Чому пісні жайворонка чудотворні?
-          Що відбувається з природою, коли співають жайворонки? Ростуть пшениця, жито, квіти, лугові трави.
-          Що віщують пісні жайворонка? Врожай, достаток.
-          Які почуття викликає ця пташка у автора? Радість, на душі стає світло, сонячно.
-          Які порівняння, епітети вжив письменник для опису квітів? Бузків вогонь, сміються фіалки.
«Коректировка»
Отже, де живуть жайворонкові пісні?
Оцінювання на ІV промені за двобальною системою
1 бал – прочитав
2 бал-  прийняв участь у  вправі «Соціалізація»
Закріплення  знань і способів дій
Чи зрозумів ти, що таке Натхнення?
Чи відкрилась тобі Таємниця під час читання творів цього розділу? Таємниця у красі кожного куточку природи, у тому, що ми отримуємо радість від цієї краси, відчуваємо потребу у тому, щоб показати цю красу завдяки натхненню у віршах, прозі, малюнках, піснях тощо.
Етап інформації про домашнє завдання
-          Читати с. 51-54
-          Переказувати один із творів близько до тексту з використанням порівнянь, художніх образів.
-          Намалювати  ілюстрацію  до одного з творів та домалювати деталі, які, на вашу думку, автор не відтворив у тексті. Поясніть свій вибір.
-          Скласти міркування «Чому від  жайворонкової  пісні стає на душі світло?»
Етап підбиття підсумків уроку
Підсумок:
Чи побачив ти незвичайне у звичайному? Де саме?
«Рефлексія»:
-          Які почуття викликали у вас  твори Є. Гуцала?
-          Чи згодні ви із думкою, що можна відобразити відтінки у пейзажі за допомогою барвистої мови? Де ви це побачили?
-          Який художній образ вразив вас? Як це можна відтворити у фарбах?
Оціни свою роботу за діаграмою.  Об’єднай  всі бали на променях.
-          Чи задоволений ти своєю роботою?
-          Над  яким завданням треба попрацювати, щоб наступного уроку ти відчув задоволення?




Комментариев нет:

Отправить комментарий